mandag 13. september 2010

Det flerkulturelle Norge

I tv - debatten fra Litteraturhuset er det mange forskjellige meninger og synspunkter, blant deltakerne og publikum. Debatten innledes av Erik Wold - programleder som starter med en kort oppsummering av kronikken til Christian Tybring-Gjedde (stortingsrepresentant FrP): vi tror ikke på noe flerkulturell, vi tror det er en drøm fra Disneyland. Rotløshet satt i system, idioti på langsikt som vi tror kan rive landet vårt i filler er ordene som blir brukt. Debatten tar henholdsvis for seg at den norske kulturen mer og mer forsvinner. Etniske nordmenn flytter ut av sitt nabolag på grunn av at de mener at sine barn og elver på skolen ikke kan få lekekamerater og den andre sosiale biten. Disse tingen er litt uvesentlige men det er viktig for mange hvis man skal trives. Det blir snakket om at de som er her ikke kan godt nok norsk for å være en del av den norske kulturen bør gå i egne klasser for å lære ordentlig norsk. Jan Bøhler (stortingsrepresentant Ap) mener at de innvandrerne bør gå i samme klasse som de etnisk norske så man får en blanding. Men da kommer det frem at de ikke er gode nok i norsk og ikke kan gå med de etnisk norske. Samtidig er man redde for at den norske kulturen blir borte, og at man ikke skal få feiret jul, påske og andre høytider. Lærer på Fjell skole Unni Helland som også er forfatter av boka "det flerkulturelle klasserommet" underviser mange innvandrere og hun sier at de feirer jul i klasserommet. Hun men at den norske kulturen ikke detter ut selv om det kommer innvandrere hit.
Sazia Sarwar er norsk, og det er sønnen hennes også skriver hun. Men da sønnen hennes begynner på skolen blir han tatt i mot som en utenlandsk og må fylle ut arket om minioritetsspråkelige. Senere får han byttet klasse, og han er mye bedre en mange etnisk norske elever i norsk. Men bare fordi han hadde noen flere pigmenter ble han tatt i mot som en utenlandsk.

Både debatten fra Litteraturhuset og kronikken til Sarzia Sarwar handler om barn i skolen, og det å være norsk eller ikke, og hvilken klasse de blir satt i. Kulturer, flerkulturell og rettferdighet er temaer som blir tatt opp.

Selv mener jeg at man er norsk hvis man har norsk statsborgerskap, men at man skal få tilrettelegging og hjelp for å lære seg norsk hvis man sliter med det. Barn bør omgås hverandre og blandes mest mulig så man kan lære av hverandres kulturer, og levemåte - ingen har vondt av å vite mer om hverandre, og dette er en god egenskap å ha med seg videre i livet når man omgås andre mennesker enten man er etnisk norsk eller innvandrer.

1 kommentar: